štvrtok 3. októbra 2013

Zajačik, slimáčiky a pohár červeného...

Ahojte a vitajte znovu na mojom blogu. Názov tohoto príspevku nie je o učení detičiek, ako sa volajú zvieratká. Dnes to bude zasa len a len o jedle, veď to nás sprevádza každý deň.

Ešte včera som sa rozhodla, že dnes na obed bude zajačik, ktorý nám už zavadzia v mrazničke. A tak som ho rozmrazila a kedže žiaden recept som nemala, len som naň dala olivový olej, soľ, korenie a veeeľa cesnaku na plátky (asi celá jedna hlavička). Lenže po včerajšom úspechu, ktorý slávil špenát z knihy Jamieho Olivera som sa rozhodla, že kuknem, či nemá nejaký špeciálny recept aj na toho nášho zajíčka :).... a predstavte si... veru mal.

Takže dnes si zasa predstavíme jeden recept z jeho knihy Moje Velká Británie, aj keď trochu upravený, kedže ja som mala už zajačika trošku napacovaného. Inak si myslím, že kto by mal chuť vyskúšať, zajaca môže vymeniť za kurča...to len taký nápad :)

Králik pečený na mede


  • 1 zajac naporcovaný, bez kože
  • 4 plátky prerastenej slaniny
  • olivový olej
  • morská soľ a mleté korenie
  • 2 kopcové lyžice horčičného prášku zn. Colman`s (ja som nemala, preto som dala celé horčičné semienko a podrvila ho v mažiari, možno by sa dalo nahradiť aj klasickou horčicou)
  • sušená chilli paprička
  • celý muškátový oriešok na postrúhanie
  • 1 lyžička mletého nového korenia
  • zväzok čerstvého tymiánu (ja som dala sušený)
  • 4 strúčiky cesnaku
  • 1 citrón, nakrájaný na osminky
  • 1 lyžica tekutého medu
Rúru si predhrejeme na 180° C. Všetky porcie zajaca si dáme do veľkej misy. Slaninu nakrájame na menšie prúžky a dáme do misy. Dôkladne pokvapkáme olivovým olejom, osolíme, okoreníme. Posypeme horčičným práškom, rozdrobíme chilli papričku (podľa chuti), postrúhame 1/3 muškátového oriešku a posypeme mletým novým korením. Všetko naozaj dobre premiešame, aby bolo mäso rovnomerne pokryté všetkými týmito voňavými prísadami.

Pripravíme si veľkú nepriľnavú panvicu na smaženie, pokvapkáme olivovým olejom a naukladáme všetky kúsky mäsa. Plochou stranou noža rozpučíme strúčiky cesnaku a tiež  pridáme do panvice. Prudko smažíme asi 5 minút a často obraciame, aby bolo mäso zo všetkých strán opečené do zlata. Teraz presunieme do pekáča alebo zapekacej misy, aby sa tam pekne vošlo, jedno vedľa druhého, poukladáme na osminky nakrájaný citrón a zalejeme vodou. Natiahneme alobal a pečieme cca 1,5 hodiny, alebo dokiaľ nie je mäso mäkkučké. Keď bude hotové, pomocou klieští vymačkáme z citrónov šťavu a šupky vyhodíme. Z výšky nakvapkáme lyžicu medu na mäso, zvýšime teplotu rúry na 200°C a vložíme pekáč do rúry na ďalších 5 minút, aby mäso získalo krásnu lesklú kôrku.

A to je všetko. Ja som ako prílohu pripravila varené zemiačiky s pažítkou a mrkvovo-jabĺčkový šalát.


Takto vyzeral zajačik keď cestoval do rúry :)


A takto keď z nej vyšiel. Delikatesa, mňam...

No čo by som bola ale za manželku a mamu, keby som mojím chlapom neurobila aj niečo sladké, však? Keď už je taký fajn deň, že ma všetko baví, mám kopec energie, tak som sa pustila do pečenia niečoho, na čo sa mi už dlhý čas zbiehali slinky, ale nikdy sa mi nechcelo do toho pustiť. A sú to...škoricové slimáčiky od pani Moniky. Tento recept som našla na blogu tejto úžasnej žienky, ku ktorej sa oplatí nahliadnuť. Určite sa tiež necháte nakaziť jej radosťou zo života a optimizmom. Okrem toho tam nájdete veľa úžasných a jednoduchých receptov. A toto je jej blog www.unasnakopecku.blogspot.sk

Škoricové slimáčiky

Kysnuté cesto

  • 300 g polohrubej múky
  • 300 g hladkej múky (ja som dala ražnú špaldovú múku)
  • 3 vajcia
  • soľ
  • 66 g krupicového cukru
  • 240 ml mlieka
  • 1 kocka droždia
  • 75 g masla
Náplň


  • 100 g kryštálového cukru
  • 50 g práškového cukru
  • 4 lyžice mletej škorice
  • 35 g polohrubej múky
  • 110 g masla
  • smotana (mlieko)
  • strúhané jablká (to som si pridala ja)
Poleva


  • 2 lyžice smotany
  • 50 g práškového cukru

Cesto necháme v teplúčku vykysnúť. Po vykysnutí vyvaľkáme obdĺžnik a potrieme celý náplňou, na ktorú som na ešte rozložila strúhané jablká (neodporúčam to robiť, bolo to hrozne veľa, potom sa závin trhal, keď som ho rolovala a zle sa dopekal, takže ked nabudúce, tak buď len škoricová plnka, alebo iba jablká).
Potom zrolujte obdĺžnik do rolády a nakrájajte na 16 kúskov. Teda...roládu si dáme napoly, polovicu znovu napoly a každú časť znovu napoly, až kým z jednej polovice nemáme 8 kúskov, z druhej polovice rovnako.

Slimákov nakladáme na plech a polejeme smotanou, alebo mliekom. Dáme piecť do predhriatej rúry na 190°C asi na 35 minút. Po vybratí ich môžeme poliať polevou. Ja som sa pomýlila a polevu som naliala na začiatku, takže  som ju v podstate zapiekla, ale nevadilo. Chutilo aj tak.




Dobrú chuť...

Okrem toho som si dnes urobila veľkú radosť. Už týždeň zháňam na všetky svetové strany červený burčiak. A konečne dnes sa na mňa usmialo šťastie, práve tam kde som to naozaj nečakala. Na poobedňajšej prechádzke so synom a manželom sme prechádzali okolo zapadnutej vinárne... skôr putiky... a napadlo ma, že tam som sa pýtať ešte nebola. Tak len pre pocit, že som urobila všetko, čo sa dalo, som tam vchádzala so slovami manžela za chrbtom, že aj tak je to zbytočné. No aké bolo moje prekvapenie, keď mi pani povedala, že majú práve len červený burčiak. Až mi srdiečko poskočilo. Nikdy som ho nepila a počula som, že vraj je práve tento červený veľmi zdravý.

Burčiak obsahuje približne 6 % alkoholu, teda je o niečo silnejší ako 12° pivo. Ako som sa dočítala, obsahuje veľké množstvo vitamínu B, stopové prvky, minerály a ďalšie zdraviu prospešné látky, z ktorých niektoré pochádzajú z hrozna, iné z kvasiniek, alebo z ich metabolickej aktivity - kvasenia. Pôsobí na lepšiu srdečnú činnosť, zabraňuje nervovým a kožným poruchám. 
Červené hrozno, z ktorého sa vyrába červený burčiak, obsahuje mimoriadne potentný antioxidant - resveratrol - s priaznivými účinkami na srdcovo-cievny systém.


Ak máte možnosť, burčiak ochutnajte, je to vynikajúci a zdraviu prospešný nápoj. 

Tak krásny večer prajem...

Vaša Dominika






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára